Jumaat, 20 Mac 2009

Bagaimana dengan pilihan anda

Aku tak beli cincin lagi...boleh ke?? bolehlah jawapannya...Semalam atau kelmarin aku ada baca paper pasal kejadian ni .. seorang lelaki akan nikah pada esok harinya...kemudian dia meninggal kerana kemalangan motor malam sebelum hari nikah...Inalillah...terkedu aku baca...muka depan metro..Bapak dia tunjuk beras2 dan persiapan barang untuk kenduri..aku sebak dan sedih..sebab kenduri kahwin bertukar menjadi kenduri arwah... dan yang membuatkan aku tiba-tiba teringat adalah kerana dia meninggal selepas keluar dengan bakal isteri membeli cincin kahwin...Sebab entri ini pasal cincin ..maka aku jadi ingin berkongsi sikit pasal kejadian ni... Gambar tunang dia pun cam bingung tapi tenang...adoi..taknak cerita lagila...aku tak boleh lah...

Ok tukar topik.. dulu masa tunang..aku teringin mahu cincin yang kosong tanpa apa2..cuma ada sedikit berlian di band nya sahaja..seperti ini..



Kemudian..serbei punya serbei..semuanya halus dan incik dd kata jari aku dahlah halus..haha..jadi akhirnya ketemu dengan cincin ku yg kini.. tiba-tiba pulak masa tu ada diskaun seperti biasa di Habib...(sentiasa ada sale..macam sogo pula)....dan kini untuk perkahwinan pula...aku ingin sesuatu yang nampak sesuai untuk majlis perkahwinan..sesuatu yang berharga kata incik dd...Lambang cinta abadi..dan jenis cincin yang kami pilih sangat lah bertepatan dengan lambang cinta abadi kami (pa wau ya wau) hahaha.. Kami sangat berkenan dengan cincin berlian seketul ni.. Dari pemerhatian aku..cincin ini memang banyak tapi bagaimana anda memilih ia yang menjadi perkara penting dalam pemilihan anda.. Sebelum kita melihat rupa-rupa ia...kita kena tengok dulu kriteria yang menentukan pemilihan cincin idaman anda ini..


Sila klik untuk imej lebih besar (senang nak rujuk)


Mula-mula memang lah aku tak paham..tapi bila dah diterangkan..faham lah jugak
1st.
cut-- sebenarnya ia terpulang pada anda..apakah yang menjadi idaman kalbu..
2nd-- color..yang ni sangat penting...paling terbaik adalah huruf D...anda harus pastikan harga cincin anda bersesuaian dengan warna cincin anda...kalau ada kuning-kuning sikit kurang kualitinya tapi ikut rank lah..kalau harga kow2 mungkin kerana carat dan karakter yang lain..jd carta ini sangat penting dek non..
3rd
--clarity..aku tak tau dalam melayu apa..tapi corak di dalam berlian itu juga memainkan peranan harga sebenarnya..aku tak tahu nak terangkan macamana..tapi turutan dari I3 sampai FL IF...yang paling bagus adalah FL IF.. dan harganya sekian lah..dan akhirnya yang paling ngeri sekali ....jeng..jeng...bawah ni
4.carat...yang ni lagi tinggi carat lagi dasat harganya.. (Mariah Carey punya cincin 4 karat dan harganya juta)..ahak
dan anda boleh serbei cincin berlian pilihan anda berdasarkan carta ini..Kalau anda ke Habib, Selberan, Tiffany n co, mereka akan tunjukkan carta ini..mula2 dulu bla..bla..bla..aku tak faham... yang penting aku tengok aku berkenan, aku nak...tapi bila dah tahu fungsinya..aku tahu yang mana sesuai untuk aku mengikut kemampuan...

Ok aku akan terangkan cincin pilihan aku dengan karakter dan harga sekali..Jadi anda nilaikan lah dan buat kira-kira anda tentang pilihan cincin berlian anda...

1st-cut pilihan saya adalah Round brilliant
2nd- Color yang saya pilih pula adalah J *update--J? kuningla..F or G pun ok
3rd- Clarity ialah VS1 VS2
4th- Carat pula ialah 0.6....sedikit ingin berkongsi... nampak kecil gila kan..tapi sebenarnya 0.6 keatas adalah berlian yang akan nampak cantik dan timbul..tapi bergantung kepada clawsnya...saya suka jika 4 atau 5 saja. kalau terlalu banyak tak nampak eksklusif dan terlalu sikit pulak takut tercabut batunya..seperti yang terjadi pada Nikki penyanyi tu.. Jadi timbangkanlah..0.5 ke bawah sangat kecil dan takut tak berapa nampak berliannya.

Jadi, Setelah membuat sedikit serbei...harga cincin untuk karakter di atas adalah dari RM10k hingga ke RM15k..
Maka anda nilaikan lah setiap karakter yang anda inginkan dan mungkin akan dapat gambaran harga yang bersesuaian ...
Ciri-ciri dan harga di atas bukan untuk apa apa sebenarnya..tapi kami sekadar hanya serbei dan akan nilaikan lagi mengikut kemampuan incik dd.. Jadi ia mungkin dapat jadi guide dan membantu anda serba sedikit..


Dan cincin saya mungkin berupa ini..saya mahu berliannya sedikit menonjol keatas..




dan ini juga..Tapi setelah meneliti saya lebih sesuai dengan White gold band





Ini juga melets



Tak silap saya ini 3 karat



Ada juga yang sebesar macam ni sekali er..haha



Tak sayang ke dijadikan rantai kunci??



Ouh yang ini jua..cut Emerald..indahnya..tapi tak pasti berapa carat
1 carat pun boleh jadi jua..



Yang ini seperti cincin Siti Nurhaliza




Wow... saya suka hijau ini..mungkin 2
atau 3 carat




Yang ini 3 carat..harga??? entahlah..yang pasti ngeri..




Jeng..jeng...




Ini pilhan incik dd..dia sangat suka batu biru berada di bandnya..ahak..dah jumpa tapi...haram lah...




Ini jua




Maka setelah membuat sedikit tinjau2an di sana sini...Tiffany n Co sangat tidak menepati belanjawan kami... Jika seperti karakter yang kami ingini memang lah tak dapat...kami pernah bertanya ia berharga RM25k keatas.. gila ke apa...Kalau cincin band kosong dan sedikit berlian kecil di sekitar band nya mungkin harganya tidak berapa mahal..... uuhh... Selberan masih logika lagi iaitu belas2 sahaja (logika mengikut karakter lah) ...dan akhirnya di Habib juga yang ok..ada diskaun lagi..apa pun...mungkin masih ada masa lagi untuk pilih dengan harga yang terbaik dari beliau..demi tanda cinta abadi...ahak..Incik dd..sayangnya saya pada kamu...(pa wau ya wau lagi)..



***UPDATE INFO FROM MISS HIDDEN WING

Princess cut tu square shaped..with same carat, princess cut selalunye cheaper than round brilliant cut..

Yang penting dlm pemilihan cincin adalah "cut" sebab itu yang akan menentukan kekilauan diamond itu & most crucial variable affecting the value of any diamond.

carat adalah weight, bukan size. tapi relatifnya kite nampak dari segi size lah selalunya hihi...tips nye..kalau suke bigger carat, cari yg colorless (D-F) /near colorless (G-J) sbb yg besa2 ni tendency utk org lain perasan "kekuningan" nye. if nak nampak besa, rather than expensive solitaire, Kita bley pilih yang mini2 diamonds to combine...taktau la cincin tu panggil ape..

talking about affordability, T&CO mmg tak berapa relevan.. so far prefer D&P Estrella collection..certified perfect cut diamond with reasonable price.

THANKS DEAR..





21 ulasan:

my hidden stories berkata...

saya nikah takder cincin lorr...hehee...

Health is wealth berkata...

hehe jgn riso kami pun tak carik lagik ;p~ aritu kami ade pegi jewelry auction tapi hampeh, pricing main ratus² ribu... kalo rupiah takpe gak kan.. huhuhuhuhu

fizz berkata...

ahahaa. bersungguh anil bg gred. ingatkan dh sah beli.

anyway, beli ape yg mampu & berkenan. jgn beli yg murah sgt... tak syiok. jgn beli yg mahal sgt. kot ter flush dlm jamban ke... mau tdo luar seminggu!

Tanpa Nama berkata...

hehehe..nikah cincin apa pun tak tau..tunang dah 1 batu..nikah pakai batu bata la jawapnya...hukhuk..

anil lutaze berkata...

~miss hidden aka ayu-- ihik..saya dulu pon x mao cincin lg dah..mao set rantai n gelang tp dia mao cincin gak..tanda toot dia tu...hehe...

~ hafifi-peh...auction..haruslahkan ..kalau ade yg rupiah belikan tuk aku dulu..nnti aku gantik..haha

~ fizz--belumlah...tgh mencari m'ikut gred lah tu..hik.. hahahaha..flush dalam jamban...gila r..tdo luar seminggu..jgn selama2nya suda...

~ amy--pakai batu bata...saya mao book jgk.. ;P

hidden.wing berkata...

chantik la itu eternity ring anil!
kalau sume princess cut, lg sookaa wheee..!

hmm, budget ku mmg sah2 untuk 0.5c ke bawah..

Shikin Hambali berkata...

uuu uuu babe!!! u know what ring bands! o so cool & gorge!!! the first one looks cun too...

http://wedding-band-ring.com/Merchant2/graphics/00000005/P4CC.jpg

sumn like dat la...

achmal berkata...

uhuk.. melets ko gambo cincin yang ko letak tu. tringin gak camtu ihik..
tgk lah cane kang..

ape ape pun wat engrave skali.
tanda kasih gitu ( poyo sekali lagi selepas anil ) hik~

anil lutaze berkata...

~ Miss hidden-princess cut tu cmne??share la..

~cikin- gile kool cincin tu..boleh ltk nama kita erk..

~mal-welcome to poyo club...hahahahaha

hidden.wing berkata...

princess cut tu square shaped sayang..with same carat, princess cut selalunye cheaper than round brilliant cut..

2 kupang ku berkata..yang penting dlm pemilihan cincin adalah "cut" sebab itu yang akan menentukan kekilauan diamond itu & most crucial variable affecting the value of any diamond.

carat adalah weight, bukan size. tapi relatifnya kite nampak dari segi size lah selalunya hihi...tips nye..kalau suke bigger carat, cari yg colorless (D-F) /near colorless (G-J) sbb yg besa2 ni tendency utk org lain perasan "kekuningan" nye. if nak nampak besa, rather than expensive solitaire, anil bley pilih yang mini2 diamonds to combine...taktau la cincin tu panggil ape..

talking about affordability, T&CO mmg sudah ku pangkah siap2. so far aku suka D&P Estrella collection..certified perfect cut diamond with reasonable price.

...aku ni bebel cam dah beli je? hahaha

KAK RAINBOW berkata...

time nurul dulu suami nurul bagi gelang jer anil sbb time tunang dah bagi cincin. hehehe :)

Tanpa Nama berkata...

waaa anil...complete info abt diamond huh..looks likes akak masuk website pasal berlian plak..well im always in love with intan..+ berlian too...hehehe...

kak sha

anil lutaze berkata...

~Miss hidden---Thanks ..waa...brtambah ilmu saya..itulah..mse tu mntk org tu ltk berbagai range carat dpn saya..mmg nmpk prbezaan saiz...jd yg rasa relevan saiznya 0.5 lah..jd ia sbnrnya weight jugaklah yer....saya mao update di entry psl ni.. i lap u!

~Nurul--saya pon mao gelang jua..tamak kan saya nurul..

~kak sha--akak dapt satu berlian kita belah share 2 orang k.. hik..

Unknown berkata...

bestnya kalau dpt sebijik *sebijik ke kata bilangan cincin erk?? balun*
tapi mau encik ekwan juling2 bijik mata kang
ada dia kata 'tolak duit hantaran bleh???' kekekekeke
tapi suka yg ada batu biru tu..

sHa berkata...

http://2.bp.blogspot.com/_L4OoP5CZznY/ScMtbfjLiYI/AAAAAAAAAYs/OhDQkkDddLY/s400/diamond_ring_CD009E.jpg

aku suka yg ini, anel.
somel dan sweet. :)
sesuai kah utk jari kamu?

hazlynda kushairi berkata...

cik anil....
saya sungguh suke cincin ini,
http://1.bp.blogspot.com/_L4OoP5CZznY/ScM10k0JNnI/AAAAAAAAAaU/NSUYTTovJ-A/s1600-h/sapphire-diamond-ring.jpg
tapi yang purple tu tuko puteh.
sungguh simple but nampak mahal bangat!!!
suke sgt lor............

nanonano berkata...

mak oiihh..
telan air liur jekk tgk harga..
:p

anil lutaze berkata...

~dayu--Aah..batu biru sgt santek...sbb itu incik dd saya mao

~chacha--sgtlah sesuai..hikhik...

~bet--x yh tuka color pon dah cnthek..

Putri Ramlan berkata...

OMG! i loveee this entry so much! :D
btw, i was born on april = diamond

fizz berkata...

oops menyemak jap. tak jumpa chatterbox kat page anil. so tatau nk letak mana. ape nama designer kat bandung tu hahaha :P reasonable eh?

anil lutaze berkata...

~Putri...ouh wow.... boleh anda buat request berlian d hri jadi anda nant i... ;P

~Fizz-nama butiknya cirrus boutique..urm..u ask dia dulu...i x berani nak gerenti price..yelah lain design ...lain harga..nanti i bg u email dia