Isnin, 12 Oktober 2009

Tak pernah perasan

Beberapa hari lepas aku ada terbaca entri ana tentang suka duka berblog...Bila baca entri tersebut, baru terbuka mata lantas berfikir...bukan semua orang suka blog kita, penulisan kita. Tak kurang juga yang didepan bilang suka dan ok, tapi di belakang menganjurkan sesi mesyuarat tingkap..

Blog juga jika mahu diikutkan bukannya terdiri daripada kenalan kita, kebanyakannya orang asing yang kita tidak kenal hati budi. Namun, ia mampu membuatkan kita jadi rapat, malah ada yang terus jadi kawan baik.. Tapi, tanpa disedari ia boleh jadi racun kepada kehidupan seharian. Oleh kerana, tiada pertalian lah, sesiapa sahaja boleh menikam kita dari belakang. Aku akui ada perasaan takut terhadap itu, tapi aku yakin... anda semua boleh dipercayai dan tulus menjadi rakan aku di alam maya kan? Aku cuma bimbang yang ia boleh merosakkan persahabatan atau hubungan yang melibatkan orang ketiga, keempat atau apa-apa sahaja.. Seperti yang terjadi pada ana..

Maka, aku berfikir, temenung dan menganalisis sejenak tentang baik buruk berblog ini.. Tapi belum cukup untuk mempengaruhi aku untuk berhenti...Ouh tidak..Aku seronok berkawan dengan sesiapa sahaja. dan yang seronoknya..majoriti kita terdiri daripada perempuan dimana kita boleh berkongsi apa sahaja tanpa sifat prejudis...

Yang penting kini, aku harap anda semua tidak berkecil hati mahupun ambil hati tentang apa saja penulisan aku yang lepas-lepas. Aku akui kadang-kadang kita tidak sedar penulisan kita ini boleh mencetuskan salah faham atau sindiran atau apa sahaja yang boleh menjentik hati insan diluar sana tanpa kita sedari. Jika anda kenal aku secara langsung, aku memang seorang yang sinikal dan bersifat terus terang. Bagi aku lebih baik pahit daripada manis jika itu kebenarannya. Kerana manis tak semestinya indah, malah pahit itu kadangkala merupakan penawar yang paling mujarab..

Entri ini hanyalah sebahagian daripada luahan aku sebagai penulis blog (aku tak biasa menggelarkan diri blogger...hik)... satu sudut yang aku abaikan dan tidak ambil berat. Rakan-rakan...maafkan aku jika selama ini aku ada menyinggung perasaan sesiapa.. Aku faham jika ada yang kurang berkenan, menyampah atau lain-lain. Tapi aku tahu masih ada diluar sana juga yang tulus dan ikhlas bersahabat dengan saya. .. Terima Kasih ya...


**Masih harap jangan ada yang tersinggung

32 ulasan:

Unknown berkata...

iyakan..sy pun begitu. langsung tak terpikir sape2 yg terguris dengan ape yg kite kongsikan slame ni..

:: muhasabah diri ::

MamaAisy berkata...

huhuhuhuhuhu
a'isy insaf sekejap..
:p

seb bek kakak cantek tak surrender..
klu tak, cam ne a'isy nak tengok gigi cantek kakak..

Ana Lyana berkata...

thanks anil,
moga2 apa yg terjadi pada ana, semua kawan2 jadikan pengajaran...
pk dulu baik buruk dalam kita seronok bercerita...

sayang juga nak berhenti blog, sebab nilah kenangan utk kita di masa hadapan..

ana juga tak biasa gelarkan diri blogger..hiks=p

Atiqah Adnan berkata...

suke baca penulisan anil.. betul!!
belog anil meriah dengan keceriaan anil bersama kawan2, incik dd n keluarga anil..
sebab tu nak baca setiap kali anil update..


betol tu kadang-kadang masa blogging boleh jadi rapat kan..? tapi kita tak bOle nak percaya orang semudah tu.. mane tau luaran lain kan..? macam saya laa kalau kat luar amatlah pemalu orangnye.. hee~ saya akui saya tak sempoOOOiiii..~~

btw anil thanks sangat sebab sudi jadi kawan blog saya ye..anil peramah orangnye..maksud saya anil tak pilih kawan.. ok!! semoga anil gembira selalu dan jaga diri ok!!

Sofia berkata...

memanglah sangat betulnye...

kadang2 kita lupa dalam keterujaan kita menulis, ade yang kecik hati dgn penulisan kita. amy ade gak pengalaman tue.. tapi tak luahkan betul2 dalam blog...

AmyMizzunderstood berkata...

ya benar...amy pun tak fikir sapa dah..sbb amy rasa itu blog amy..tapi memandangkan ramai yang membaca..so amy cooldown sket..dan citer pasal amy je..huhu

mama affan berkata...

sy pun stj..lagi pulak mcm sy yg baru2 nak menulis tntg hidup sndr ni..mgkn mcm syok sndr tp tanpa sedar kita leh share n collect info tntg bnyk perkara melalui blog2 kita seme ni kan..

goblogbyfarah berkata...

betul tu anil, tak semua org suka dgn apa yg kita tulis. tu sebab kena hati2 dengan tulisan sendiri, biar tak ada yang terasa, tak ada yang meluat. keep on blogging!! :)

anil lutaze berkata...

~modusoperandi--hehehe..sunggoh comel muhasabah diri...

~mama aisy--gigi saya x cnthek lah

~ana--yolah...biar...jgn brenti berblog...private mseh ok

~tiqah--meriah ke tiqah?haha..saya ni kepoh sbnrnye...
yeke tiqah x sempoi? tgk gmbr2 mcm mesra je tiqah ni...
thanks to tiqah juga sbb sudi kwn dgn anil..u take care too

~amyphia--seram kan...bile tau...tp nme pon blog kite..kkdg kite x sdr

~amymisunderstood--aah, btol...tp best jgk mse amy dok pekena org yg dengki ngn amy tu...

~buah hati--blog mmg byk gunanya..share info...buatkan kita kaya info...hehe

anil lutaze berkata...

~farah..yelah kan...rase mcm takot je...kite upload gmbr byk2 pon..nnti org mengata..'elleh...asek ltk gmbo die je..'...hehehe tp tu kan blog kite...xpelah..yg pnting...jaga adab dan bahasa kan...

sitijamilahazmi berkata...

sungguh juga kan.tah2 byk orang meluat baca.haha.tp apa pun,yg ikhlas kawan tu baik disimpan.yg buat onar,biarkan aja.and anil,i lav reading ur entries! =)

hugs hugs

Unknown berkata...

tu lah kan
nak menulis kena pikir pjg
tak boleh main balun tulis je
lagi2 kalau yg baca tu ada yg kenal kita di alam realiti
*lg2 family sendiri*

sebelum tekan publish tu
kena baca smula

BuTtErFlyInFraMe berkata...

betul tu..kdg2 bila ada 'kwn baru' yang menyinggah, kita rasa dia bekenan pada kita, padahal depa anyam ketupat hari2 walaupun bukan time raya..

hati manusia sukar diduga..dan perasaan itu sesuatu yg sukar untuk direncanakan..dan kerja menggerakkan hati bukan juga kerja kita..kdg2 kerja Tuhan...mungkin hari ini dia suka kita, tapi bukan utk esok lusa..begitu juga sebaliknya.. apa yg penting, kita harus berperasangka baik pada setiap org selagi apa yg batil itu belum boleh kita terjemahkan...

apapun i'm hepi viewing yours!!

iskk..pjg pulak komen ni..maap ya...

BuTtErFlyInFraMe berkata...

eh..bukan kdg2...tapi ianya mmg kerja Tuhan..haihh silap!

[ Hanie ] berkata...

betul anil...kadang2 kite terbabas jgk kan dgn kata2 yg menyinggung perasaan org lain. Kite semua manusia, tak boleh lari dr buat kesilapan. Tp tu la, kpd pembaca, dah tau diri seseorang tu salah, jgnlah dihentam sgt seseorang tu. Kita kenalah timbang baik buruk. Kalau salah, tegur cara baik, tu lebih berkesan :)
tp saya suke kamu anil...sentiasa ade entri yg comel ;)

DHILABLOG berkata...

xde ape yag kamu telah guriskan anil...saya suke kwn sama kamu


ikhlas...

anil lutaze berkata...

~sitijamilah-- ha..tulah..cuak gak..love urs too...;D

~dayu--bab family yg x leh thn tu...aik..mulai skrg..kena pndg kiri kanan...

~alena--wa..bermotivasi saya tau..yupe..kita haroslah berperasangka baik kan...jd postif je..hati pon senang..ouh i'm happy viewing urs too...

~hanie--entri awak pon chomel belaka sbb awak sgt happy dan ceria..btol...tegor kalau nak...tp nak ke diorg tegor?

~dhila--ouh...sgt terharu..saya pon ikhlas pd kmu...;D

shapattnson berkata...

hi anil ..i tak pernah terpk apa sebenarnya tujuan i berblog tapi dr sini i bole luah kan apa yg terkandung dalam dada dan pikiran ..tapi tidak sesekali terniat utk melukakan hati sesiapa pon ..mungkin ada baik dan buruknya ketika kita berblog cuma dari hari ini kita akan terus berhati-hati kan ..sama2 la kita jaga hati siap2 di luar sana yea ..i pon nak minta maaf kalau ada tersinggong kan mana la tau ..tegur la i kalau ada yg melampau ketika berblog ..sebbnya i masih baru ..dan tidak terpk pon untuk menjadi bloggers hehehe ..

xeea berkata...

sy pernah ada pengalaman buruk masa mula2 blogging dulu. sampai kawan2 baik pulaukan saya.

semua sbb misunderstanding. akibat member baca blog sy senyap2 pastu pandai2 buat tafsiran sendiri dan tak reti nak tanya direct kat sy.

tapi, sy tetap pegang pada berani kerana benar, takut kerana salah.

cuma, tu lah harga yg perlu kita bayar dalam dunia blog. interpretation setiap org adalah berbeza. jgn expect org lain punya penerimaan sama dgn kita.

walau apa pun, teruskan menulis. kalau tu dah jadik satu cara awk utk ekspresikan diri *wah, iklan hotlink la pulak*

susudalambotol berkata...

anil,

kita semua tak boleh nak puaskan hati semua orang. rasanya entri anil kebanyakkannya tak menyentuh tentang orang lain. entri anil lebih banyak cerita tentang kehidupan anil. jadi bg hidd, takde ape pun yang nak terguris. seronok lagi ada nak baca :)

banding dgn hidd ni anil.. dah byk kali dpt komen dari anon yang bachul. mengutuk tapi tak exposed diri tu siapa. kalau dpt yg macamni, tak payah approved. ignore lagi bagus.

it's or blog, sukatilah kita nak buat apa pun. kalau tak suka tak payah baca kan? senang.

alamak, terpanjang pulak :D

KAK RAINBOW berkata...

anil...nurul pada awal2 berblog ada gak org yg mcm nie. masa tu baru perasan tak ramai suka cara penulisan kita. masa tu ikhlas menulis tentang sesuatu tak terniat mahu menyakiti hati sapa2. tp yg geram org yg memberi komen tak pernah tggl kan link url beliau. jadi jalan penyelesaiannya nurul diamkan saja dan lebih berhati2.

Tanpa Nama berkata...

Senang je Anil..ambik pendekatan mudah..x payah pening pale fikir..we don't insist them to read our blog but they r most welcom if the want't to read our thot here in blog..kan...:-)

ksha

MyRule berkata...

Sometimes benda2 cani kita jgn pikirkan sgt.. just kena hati la. Cuma dalam ramai2 tu hanya 1 or 2% je yang buat perangai. Yang 98% lagi semua ok ;)

Riena berkata...

anil..org yg x suka dan mengata tu sebenarnya jeles lebih.. dah nama blog kita kan so suka hati la nk tulis apa. kalau rasa tak nk baca or ikut x payah jadi follower... tul x anil? ehehhehe

nasya naim berkata...

::hadapi dengan tenang..mungkin ader hikmahnyer..nasya first2 baca entry ana..mmg menakutkan..ader gak yg amik kisah ttg cara penulisan kita..::

hazlynda kushairi berkata...

betul tu anil.
tapi aku mmg suke bace blog kamu.
sumber inspirasi,
mcm idola gitu! hehe
aku suke bace blog kamu n sue anna
manfaat sgt pada aku~
lets pray and think positive
insyaAllah....

dialicious berkata...

ticker anil tulis arini dh kawin 3mths 3weeks 3days..semenye 3..heheh..kejap je rasa mcm baru je kawin kan.anil..entry kite mcm lebih kurang jgk.kdg2 terpikir jgk ntah2 ade org x suke kite kan kan kan.Tapikan bile lama x bukak blog mesti teringat2 tau..mcm ade anak plak nak jaga..hahaha..yg penting kite kwn dgn girls je kan..rajin la plak guys nak baca my blog..jgn hrp!eheheh

AmyMizzunderstood berkata...

wahh anil..tak sangka bab pekena org dengki itu menjadi pujaan!wakakaka...tapi enough is enough la..kita buat cara kita...tapi anil tak penah la menyinggung sesapa dun worry love u la anil!

princess.dHani berkata...

anil, me link u k? lov reading ur blog! keep on rawking, baby! :P

fana berkata...

huhuhu.. betul tu anil.. smtm kite nk tlis kt blog sndri pun pk 2,3x.. takut2 de org kecik ht o tersinggung... huhuhuhu..

Suka Bebel berkata...

menulis selalunya dapat melapangkan dada yang sesak dengan turun naik kehidupan seharian. blog kita, kita sendiri tulis, hak kita. tak perlu takut orang lain nak kata apa. salam singgah dan selamat hari raya.hehe

anil lutaze berkata...

yg ptng kita berhati2 dlm penulisan...kalau x menulis ltk gmbr je pon...siapa2 pon boleh berkata...xpe... yg pnting kita happy!!!